• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

پلی اتیلن چیست؟ انواع پلی اتیلن و کاربرد آن

پلی اتیلن که به آن پلی اتن نیز گفته میشود ماده ای است که از پلیمر بدست می آید. هم پلی اتیلن هم پلمیر نوع خاصی پلاستیک هستند ولی با اصلاحاتی که در ساختار مولکولی آنها انجا شده است، به موادی بسیار با کیفیت و با مقاومت عالی تبدیل شده اند. وقتی از پلاستیک صحبت میکنیم معمولا محصولات بی کیفیت در بازار به ذهن ها می آید در حالی که محصولاتی زیادی از پلیمر ساخته میشوند و در پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند. محصولات ساخته شده از پلی اتیلن آنقدر با کیفیت هستند که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند و برای نگه داری مواد غذایی و آب آشامیدنی قابل استفاده هستند. پلی اتیلن ماده اولیه محصولاتی است که شرکت ایران پاش تولید میکند. مخزن آب، وان صنعتی، خانه پیش ساخته و آلاچیق هایی که شرکت ایران پاش تولید میکند همگی از جنس پلی اتیلن هستند. در این محتوا در مورد پلی اتیلن به طور کامل توضیح داده ایم. تا انتها همراه ما باشید.

 

شرکت ایران پاش جزو معدود شرکت هایی است که محصولات صنعتی از پلی اتیلن تولید میکند و با قیمت بسیار مناسبی به فروش میرساند.

برای مشاوره رایگان ، اطلاع از قیمت محصولات پلی اتیلن و خرید محصولات پلی اتیلن با ایران پاش تماس بگیرید 04432720939

 

پلی اتیلن چیست؟

 

پلی اتیلن ها که در اختصار به آن ها  PE گفته می شود از خانواده هموپلیمرهای ترموپلاستیکی می باشند که از زنجیره‌های مولکولی تشکیل شده‌اند. این زنجیره‌ها شامل تعداد زیادی مونومر تکرارشونده‌ی اِتن (IUPC: اتن) هستند و از پلیمریزاسیون گاز اتیلن بدست می آیند و ساختار بسیار ساده ای دارند به طوری که از تمام پلیمرهای تجاری ساده تر می باشند.

ساختار مولکولی پلی اتیلن به صورت (C2H4)n می باشد که نمایانگر مولکول اتیلن تکرارشونده درون زنجیره پلیمری است. مواد اولیه پلی اتیلن ها از نفت خام بدست می آید و کاربردهای بسیار زیادی به ویژه در صنایع پلاستیک دارند. باتوجه به مصارف بسیار زیادی که دارد سالانه بیش از 100 میلیون تن از آن برای استفاده های تجاری و صنعتی تولید می شود. PE زیست تخریب پذیر نیست اما از آن جایی که قابل بازیافت است از آن بسیار استفاده می شود.

اولين بار كلمه پليمر توسط شيمى دانى به نام رنالت در سال 1835، به كارگرفته شد و اولين كاربرد تجارى مواد پليمرى در سال 1834 با كشف كائوچو استارت زده شد. سپس اولين پلاستيك مصنوعى با نام نيترات سلولز در سال 1862 كشف و در سال 1868 وارد بازار شد.

پليمرها در سه نوع پليمرهاى طبيعى، طبيعى اصلاح شده و مصنوعى طبقه بندی مى‌شوند. اولين پلاستيك‌هاى صنعتى مدرن حدودا 100 سال پيش توسعه يافتند ولى در دهه‌هاى اخير رشد زیاد و گوناگونى در صنايع به وقوع پيوست.حدود 60 پليمر بسيار مهم تاكنون به بازار عرضه شده كه مشتقات آنها به بيش از 2000 نمونه مى‌رسد و همچنان در حال افزايش است. پلی‌اولفين‌ها پليمرهاى گرما نرم با خواص تقريبا مشابه و فرمولاسيون نزديك به هم هستند كه از انواع معروف آنها پلى اتيلن ها یا پلی اتن ها هستند كه در صنايع لوله پلی اتیلن، كاربرد فراوان‌ترى دارند.

 

 

پلی اتیلن چیست

 

انواع پلی اتیلن

 

پلی اتیلن ها که به آن ها پلی اتن نیز گفته می شود بر اساس چگالی، اندازه زنجیر پلیمری و تعداد شاخه ‌های موجود به سه دسته اصلی تقسیم می شوند :

  1. HDPE یا پلی اتیلن سنگین ( چگالی بالا )
  2. LDPE یا پلی اتیلن سبک ( چگالی پایین )
  3. LLDPE یا پلی اتیلن خطی ( با دانسیته یا چگالی پایین )

 

پلی اتیلن سنگین 

 

این نوع پلی اتیلن سنگین یا High Density polyethylene نیز گفته میشود. HDPE از نوع پلی اتیلن زنجیر پلیمری بدون شاخه است. همین عامل سبب شده است که نیروی بین مولکولی در زنجیرها بالا باشد. بنابراین دارای استحکام کششی بالاتری نسبت به انواع دیگر است. پلیمریزاسیون HDPE در فشار و دماهای نسبتاً پایین انجام می شود. درست است که مقاومت ضربه ای آن نسبت به نوع سبک کمتر است اما در برابر مواد شیمیایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل از آن برای ساخت اسباب بازی ها، روکش کابل و سیم استفاده شده و همچنین جایگزین ماده های اولیه نظیر سنگ چوب شده است. به طور کلی ویژگی های این نوع پلی اتیلن شامل موارد زیر می باشند :

  1. مقاومت بالا در برابر آب و هوا
  2. مناسب محیط های اسیدی
  3. مقاوم در برابر پوسیدگی و کپک زدن
  4. قابل بازیافت و مناسب محصولات یکبار مصرف

 

پلی اتیلن

 

پلی اتیلن سبک

 

نوع دیگر پلی اتیلن سبک یا Low Density polyethylene یا LDPE هستند که دارای زنجیری شاخه دار می باشند. وجود این زنجیرهای شاخه دار سبب شده است که به اندازه HDPE پیوند خوبی برقرار نکنند. در نتیجه نیروی بین مولکولی ضعیفی داشته و استحکام کششی کمتری نسبت به نوع سنگین دارند. LDPE دارای چگالی پایین تر و در نتیجه انعطاف پذیری بهتری نسبت به سنگین می باشد. به همین دلیل از آن اغلب برای کاورها، روکش های طلقی شفاف، بطری های فشرده، بسته بندی های مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و... استفاده می کنند. به طور کلی ویژگی های پلی اتیلن کم چگالی یا سبک شامل موارد زیر می شوند :

  1. مقاومت بالا در برابر اسیدها و قلیایی های رقیق
  2. قدرت ضربه بالا در دماهای پایین
  3. سازگاری با آب و هواهای مختلف

 

پلی تیلن سبک

 

پلی اتیلن سبک خطی

 

این نوع پلی اتیلن سبک خطی یا Linear Low Density polyethylene نیز نامیده میشود. LLDPE نیز پلیمر خطی با شاخه های کوتاه می باشد. پلی اتیلن LLDPE از چگالی کمتری نسبت به LDPE برخوردار است. در برابر پارگی و سوراخ شدن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد. قیمت بسیار مناسبی داشته و مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن بسیار مطلوب است. همچنین از نقطه ذوب بالاتری بهره برده و گزینه بسیار مناسبی برای بسته بندی محصولات داغ می باشد. از این نوع پلی اتیلن اغلب برای تولید درب ها، روکش های پلاستیکی، ساخت سطل ها و... استفاده می شود. از جمله ویژگی های LLDPE می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا
  2. دارای استحکام و قدرت زیاد
  3. دارای سطحی براق و مقاوم در برابر ترک خوردگی
  4. تحمل بالای فشار
  5. دارای مقاومت چند برابری در برابر پارگی نسبت به دیگر پلی اتیلن ها

 

 

قیمت پلی اتیلن

 

یکی از اصلی ترین دغدغه ها در هنگام خرید و استفاده از پلی اتیلن قیمت آن است. بهتر است بدانسد که یکی از مهمترین ویژگی ها و مزیت های این ماده پرکاربرد قیمت مناسب آن است. البته این قیمت همیشه ثابت نیست و ممکن است براساس عوامل مختلفی تغییر کند. از مهمترین عواملی که می توانند در قیمت نهایی آن ها تاثیرگذار باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. نرخ تورم و نوسانات قیمت ارز
  2. قیمت نفت در بازار جهانی
  3. شرکت و برند تولید کننده
  4. قیمت مواد اولیه که برای تولید ترکیب مورد نیاز است.

 

قیمت پلی اتیلن

 

کاربرد پلی اتیلن

 

همانطور که پیش تر نیز گفتیم پلی اتیلن ها در انواع مختلفی وجود دارند، به همین دلیل از هرکدام برای کاربردهای متفاوتی استفاده می کنند. در ادامه به برخی از مواردی که در آن ها از پلی اتیلن به طور گسترده ای استفاده می شود اشاره کرده ایم :

  1. یکی از مهمترین کاربردها در مبلمان های شهری می باشد. مبلمان های شهری ساخته شده با استفاده از پلی اتیلن طول عمر بالاتری در برابر شرایط آب و هوایی نامتعادل دارند. همچنین در برابر موریانه، حشرات، قارچ و... مقاومت بالایی دارند. از دیگر ویژگی های این مبلمان های شهری ساخته شده می توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت اشاره کرد. تمام این عوامل سبب می شود که استفاده از پلی اتیلن برای نیمکت، آب نما، وسایل بازی کودکان، مخازن زباله ها، پایه چراغ خیابانی و... بهترین گزینه باشد.
  2. مخازن آب از جنس پلی اتیلن یکی از پرطرفدارترین مخازن جهت ذخیره آب و مایعات شیمیایی هستند. از این مخازن اغلب در صنعت ساختمان، کشاورزی، صنایع شیمیایی و... استفاده می کنند. از جمله عواملی که سبب افزایش محبوبیت این مخازن آب شده است می توان به طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی، قیمت مقرون به صرفه و وزن مناسب اشاره کرد.
  3. یکی دیگر از مهم ترین کاربردها در تولید وان های پلاستیکی می باشد. این وان ها دارای کاربردهای صنعتی، شیلاتی و خانگی می باشند. قابیلت سفارش در ابعاد دلخواه، مقاومت بالای بدنه، خاصیت ضد خوردگی و... سبب می شود تا وان های تولید شده از جنس پلی اتیلن نسبت به دیگر وان ها طرفداران بیشتری داشته باشند.

توجه داشته باشید که علاوه بر موارد گفته شده کاربردهای دیگری در صنایع خودرو سازی، لوازم خانگی، ایمپلنت های پزشکی، بسته بندی و... نیز دارند. ما در اینجا تنها به 3 مورد از آن ها اشاره کرده ایم.

 

ایران پاش با استفاده از ماده اولیه پلی اتیلن اقدام به تولید مخزن پلی اتیلن کرده است که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به مخزن های پلاستیکی و گالوانیزه دارد.

 

مزایای پلی اتیلن

از آنجایی که پلی اتیلن ها مصرف بسیار بالایی دارند می توان نتیجه گرفت که مزیت های بسیار زیادی دارند. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. پایدار در مقابل اکسید کننده ها
  2. هزینه کم و در دسترس بودن
  3. قابلیت تبدیل بالا
  4. مقاومت شیمیایی بالا
  5. مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه
  6. عدم نفوذ پذیری در مقابل آب
  7. عدم داشتن بوی بد و سمی بودن

 

مزایای پلی اتیلن

 

معایب پلی اتیلن

پلی اتیلن ها در کنار مزایای بسیار زیادی که دارند، دارای برخی معایب نیز می باشند. از جمله این معایب نیز می توان به مقاومت پایین در برابر اشعه فرابنفش خورشید، پایین آمدن مقاومت با گذر زمان، مقاومت پایین در هنگام قرار گرفتن در مقابل حرارت بالا، مقاومت کم در برابر هالوژن ها و الکل ها و... اشاره کرد همچنین پلی اتیلن، همانند اکثر ترموپلاستیک‌ها، از نظر زیست‌محیطی ماده‌ای دوستدار زمین محسوب نمی‌شود. به دلیل اینکه پلی اتیلن بعنوان محصول جانبی فرآیند پالایش نفت خام تولید شده است و تجزیه‌پذیر نیست. درواقع، بخش قابل توجهی از آلودگی پلاستیکی ناشی از دور ريختن کیسه‌های پلی‌اتیلن است.

 

ویژگی محصولات تولید شده با پلی اتیلن

 

یکی از اصلی ترین ویژگی های محصولات تولید شده با پلی اتیلن زیست تخریب ناپذیر بودن آن ها می باشد. به همین دلیل ممکن است نظرات بد بسیاری در مورد آن ها بشنوید. اما باتوجه به اینکه تمام این محصولات قابلیت بازیافت دارند می توان به طور گسترده ای از آن ها استفاده کرد. زیرا اغلب مردم به سمت سبک زندگی پایدار و توسعه فناوری بازیافت حرکت کرده و بلافاصله این محصولات را بازیافت می کنند.

از دیگر ویژگی های این محصولات می توان به استحکام بالا نسبت به وزن کم، عدم وجود مواد سمی، طول عمر بالا، انعطاف پذیری مناسب و... اشاره کرد.

 

0 نظرات

ثبت نظر