• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

استفاده از مخزن آب برای نگه داری دام و طیور

امروزه استفاده از مخازن آب پلی اتیلن برای نگه داری دام و طیور و شست وشوی سالن های پرورش حیوانات همچنین برای استفاده کارکنان این کسب و کار بسیار رایج شده است. تأمین آب سالم و بهداشتی، حفظ کیفیت آب، مقاوم و مستحکم بودن، از جنبه های کاربردی این مخازن می باشد. تنوع در طرح، مدل و حجم های مختلف، نیاز فعالان این صنعت را مخصوصاً در واحد های دامداری که نسبت به سالن های پرورش طیور به ذخیره آب بیشتری نیاز دارند رفع کرده است. انتخاب حجم مناسب مخزن آب برای پرورش دام و طیور مستلزم اندازه گیری و محاسبات دقیق می باشد که ما در این مقاله به طور کامل به توضیح آن پرداخته ایم پس لطفاً با ما همراه باشید.

منبع آب برای پرورش دام

 

مخزن آب برای پرورش دام

 

یکی از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در پرورش دام، تأمین آب مورد نیاز آن ها می باشد. که در سال های اخیر به علت کمبود بارش و استفاده بی رویه از آب سفره های زیر زمینی این منبع ارزشمند را به مخاطره انداخته و مشکلاتی را برای صنایع مختلف از جمله صنعت دام و طیور ایجاد کرده است. به طوری که برخی از مناطق کشور با قطعی و یا کمبود منابع آبی رو به رو هستند. در کنار جیره غذایی، داشتن آب شرب و بهداشتی در برنامه غذایی دام از ضروریات است. به همین دلیل استفاده از منبع برای ذخیره سازی و تأمین آب مورد نیاز برای پرورش حیوانات و افزایش بهره وری گزینه مناسب می باشد.

در گذشته از مخازن فلزی یا گالوانیزه برای ذخیره آب برای دام استفاده می کردند که مشکلاتی چون؛ خوردگی، زنگ زدگی، نشتی، داشتن وزن سنگین، قیمت زیاد، هزینه های تعمیر و نگه داری بالا، از بین رفتن طعم و مزه کیفیت آب، جلبک بستن داخل مخزن، آلوده شدن آب داخل مخزن به خاطر وجود جلبک و ایجاد شدن باکتری در این مخازن وجود داشت. امروزه مخازن پلی اتیلن به خاطر داشتن بدنه یکپارچه بدون نشتی، مقاومت بالای آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی چون؛ گرما و سرما، رطوبت، باران و برف، داشتن وزن سبک قابل حمل و جابه جایی، آنتی باکتریال و ضد جلبک بودن، داشتن لایه محافظ UV و مهم تر از همه داشتن قیمت مقرون به صرفه، دوام و ماندگاری بالا جایگزین مخازن فلزی شده و از استقبال 100 درصدی برخوردار شده است.

تعیین حجم منبع آب برای پرورش دام

 

حجم مخزن آب برای نگه داری دام و طیور

 

تعیین حجم منبع آب برای پرورش دام یکی از دغدغه ها و نگرانی های صاحبان پرورش دهندگان دام است. برای تعیین حجم دقیق مخزن، باید فاکتورهای مختلف را در نظر گرفت سپس میزان مصرف روزانه دام را بر اساس تعداد آن ها اندازه گیری کرد. در این صورت می توان حجم منبع آب مورد نیاز دام را معین و مشخص کرد. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

شرایط مختلف آب و هوایی: میزان مصرف آب دام در فصل تابستان نسبت به فصول سرد سال بیشتر است به همین دلیل هر چقدر دما افزایش پیدا کند نیاز دام به مصرف آّب بیشتر می شود. ولی برعکس میزان مصرف آب در فصل زمستان کاهش پیدا می کند.

میزان رطوبت و نمک موجود در خوراک دام: دام بخشی از نیاز روزانه خود به آب را از طریق رطوبت موجود در علوفه تأمین می کند در حقیقت اگر از رطوبت کافی برخوردار باشد نیاز دام برای آب کاهش پیدا می کند. در مقابل هر چقدر نمک علوفه زیاد باشد در دام عطش زیادی ایجاد کرده و مصرف آب آن ها افزایش پیدا می کند.

وضعیت شیر دهی دام: یکی از عامل های تعیین کننده دیگر در میزان مصرف آب، وضعیت شیر دهی دام است در واقع میزان مصرف آب دام شیرده در مقایسه با دام گوشتی بیشتر خواهد بود.

برای مثال؛ اگر دامداری 10 رأس گاو شیرده و 10 رأس گاو گوشتی داشته باشد با توجه به فاکتور های گفته شده در بالا اگر میزان آب مصرف روزانه گاو شیرده را به صورت میانگین 80 لیتر در روز و گاو گوشتی را 50 لیتر در روز در نظر بگیریم. به طور کلی میزان مصرف آب ماهانه مورد نیاز آن ها 3 هزار و 600 لیتر خواهد بود با توجه به عدد به دست آمده باید مخزن مناسب را انتخاب کرد.

 

مخزن آب برای مرغداری

 

مخزن آب برای مرغداری

 

همانطور که قبلاً هم گفته شد تأمین آب سالم و بهداشتی برای حیوانات در جهت افزایش بهره وری، راندمان کاری و حفظ سلامت آن ها بسیار امر مفید و ضروری می باشد. مخازن آب پلی اتیلن برخلاف متریال های دیگر از مواد خوراکی foodgrade و آنتی باکتریال ساخته شده است به وسیله آن می توان آب را برای مدت های طولانی بدون تغییر در کیفیت و مزه آن برای پرورش طیور مورد استفاده قرار داد. هر گونه تغییر در کیفیت آب، ممکن است باعث بروز انواع بیماری های مختلف برای حیوانات شده و خسارات جبران ناپذیری را وارد کند. مخازن پلی اتیلن در ابعاد و حجم های مختلف متناسب با نیاز کاربران و صنایع، تولید و روانه بازار می شود.

در واحد های پرورش طیور آب نه تنها برای مصرف حیوانات، برای شست وشوی سالن ها و حتی برای تأمین آب مورد نیاز کارکنان ضروری است. با استفاده از مخازن پلی اتیلن می توان نیاز به آب شرب و بهداشتی را به طور کامل رفع کرد. با توجه به اینکه این مخازن در شکل ها و اندازه های مختلفی چون؛ افقی، عمودی، مکعبی، استوانه ای، بیضی، زیر پله ای و آسان رو طراحی می شوند می توان متناسب با فضای موجود در سالن های پرورش یکی از آن ها را انتخاب کرد. چنانچه داخل سالن فضایی برای نصب این مخازن وجود نداشته باشد می توان از مخازن 3 لایه پلی اتیلن که به خاطر داشتن لایه میانی مشکی رنگ مقاوم در برابر تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماورای بنفش هستند در بیرون از محوطه و در فضای باز نصب و برقرار کرد.

 

حجم مخزن آب برای مرغداری

حجم مخزن آب مناسب برای مرغداری، پس از بررسی عوامل مختلف و تأثیر گذار معین و مشخص می شود. از جمله مهم ترین عوامل تأثیر گذار، فصول مختلف سال می باشد در واقع در تابستان در فصول گرم سال میزان مصرف آب طیور، نسبت به زمستان و فصول سرد سال بیشتر خواهد بود. همچنین به نوع جیره غذایی و تخمگذار بودن طیور هم بستگی دارد. علاوه بر در نظر گرفتن عوامل موثر باید تعداد طیور را هم در نظر گرفت و با توجه به موارد گفته شده حجم مخزن آب مورد نیاز برای سالن پرورشی را انتخاب و معین کرد. در جدول زیر مقدار مصرف آب مورد نیاز طیور در فصول مختلف سال آورده شده است.

 

واحد طیور

مصرف روزانه آب در تابستانه

مصرف روزانه آب در زمستان

مصرف روزانه آب در فصول دیگر سال

تعداد طیور بر فرض 100 عدد

میانگین مصرف ماهانه بر حسب لیتر

میانگین مصرف سالانه بر حسب لیتر

مرغ گوشتی

0.25

0.1

0.18

100

41/5 لیتر

65 لیتر

مرغ تخمگذار

0.46

0.2

0.33

100

10 لیتر

120 لیتر

بوقلمون

0.77

0.3

0.55

100

66/16 لیتر

200 لیتر

 

جدول فوق نمونه ای از یک سالن پرورش طیور با فرض داشتن 100 عدد مرغ گوشتی، 100 عدد مرغ تخمگذار و 100 عدد بوقلمون می باشد. که میانگین مصرف مورد نیاز آب آن ها با توجه به فصول مختلف سال با در نظر گرفتن تخمگذار و گوشتی بودن آن ها در طول ماه و سال اندازه گیری شده است. با توجه به داده های به دست آمده می توان حجم مخزن مناسب برای این سالن را انتخاب کرد.

 

جمع بندی

در چند دهه ی اخیر استفاده از مخازن پلی اتیلن در صنایع مختلف از جمله دام و طیور برای ذخیره سازی آب در پرورش حیوانات گسترش یافته است. کمبود منابع آبی و نیاز ضروری به این منبع حیاتی، باعث شده است استفاده از مخازنی که بتواند برای مدت های طولانی کیفیت آب را حفظ کرده و مانع رشد باکتری ها شود ضرورت داشته باشد. سبک بودن، داشتن قیمت مقرون به صرفه، داشتن طول عمر بالا، مقاوم و مستحکم بودن بخش از ویژگی های منحصر به فرد این مخازن می باشد. برای خرید مخزن های پلی اتیلن با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به شرکت ایرانپاش مراجعه کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حجم مناسب مخزن برای پرورش دام و طیور می توانید با مشاورین متخصص این شرکت از طریق آدرس اینترنتی www.iranpash.ir ارتباط برقرار کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

0 نظرات

ثبت نظر