• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

تعمیر مخزن پلی اتیلن چگونه انجام می شود؟

مخازن پلی اتیلن از بدنه یکپارچه ای برخوردار هستند که دوام و استقامت بالایی در برابر خوردگی و نشتی دارند. مهم تر از همه در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم می باشند. از ویژگی های منحصر به فرد دیگر این مخازن می توان به مواردی چون؛ داشتن وزن سبک، هزینه تعمیر و نگه داری کمتر، نصب راحت انواع اتصالات، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، آنتی باکتریال و ضد جلبک بودن و... اشاره کرد.

مخازن پلی اتیلن امروزه برای نگه داری انواع مختلف سیالات از جمله؛ مواد شیمیایی، آب، سوخت، روغن و... در صنایع مختلف کشاورزی برای پرورش گیاهان، در صنعت شیلات برای پرورش ماهی و آبزیان، در صنعت دام و طیور، در صنایع غذایی و دارویی، در کارهای عمرانی، مهندسی و پروژه ای برای ذخیره آب، در منازل مسکونی و آپارتمانی که با افت فشار آب مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت عدم مراقبت و استفاده صحیح مخازن پلی اتیلن ممکن است در اثر عوامل مختلف، نیاز به تعمیر پیدا کند. ما در این مقاله به چگونگی تعمیر مخزن پلی اتیلن پرداخته ایم پس لطفاً با ما همراه باشید.

 

تعمیر مخزن پلی اتیلن با توجه به میزان آسیب دیدگی

 

تعمیرمخزن پلی اتیلن

 

مخازن پلی اتیلن علی رغم داشتن دوام و ماندگاری بالا ممکن است در طول مرور زمان به خاطر عوامل مختلفی چون؛ وارد شدن ضربه شدید به مخزن، افتادن یا پرت شدن از ارتفاع، سرمای شدید و یخ بستن، برخورد اجسام نوک تیز، قرار گرفتن در مجاورت آتش و... دچار آسیب دیدگی شده و مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند. هر چند همانطور که گفته شد هزینه های تعمیر و نگه داری این مخازن نسبت به مخازن فلزی اصلاً قابل قیاس نیست. به هر حال برای تعمیر و رفع آسیب دیدگی های مخزن، باید بررسی های کارشناسانه صورت بگیرد. چرا که گاهاً هزینه های تعمیر از هزینه های خرید مجدد آن بیشتر می شود و گاهاً میزان آسیب دیدگی به درجه ای عمیق و گسترده است است که امکان تعمیر آن وجود ندارد. بنابراین وقتی از واژه تعمیر مخزن پلی اتیلن صحبت می شود، تعمیر به منظور رفع آسیب و شکستگی های سطحی می باشد.

 

تعمیر مخزن پلی اتیلن با اتکاء بر روش جوشکاری

 

تعمیر مخزن پلی اتیلن

 

یکی از روش های اصلی و بسیار متداول برای تعمیر و رفع آسیب دیدگی مخزن پلی اتیلن، استفاده از روش جوشکاری می باشد. در استفاده از این روش، اگر دقت نظر کافی وجود نداشته باشد در زمان کوتاهی مجدداً مخزن شما نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد. برای نتیجه گرفتن از روش جوشکاری برای تعمیر مخزن پلی اتیلن، باید نکاتی مورد توجه قرار بگیرد که در زیر به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

 قدم اول: قبل از هر اقدامی بهتر است مواد و مایعاتی که داخل مخزن وجود دارد به طور کامل تخلیه شود. قسمتی که به تعمیر و بازسازی نیاز دارد باید مورد نظافت و گردگیری قرار بگیرد در واقع محل مورد نظر باید عاری از هرگونه کثیفی، گرد و غبار یا چربی باشد. سپس سطحی که ترک خورده، باید به صورت کامل سمباده کشیده شود چرا که ممکن است خورده ریز های پلاستیکی یا پلیمری در اثر شکسته شدن، در کناره های قسمت جدا شده وجود داشته باشد با سمباده کشیدن ناهمواری های به وجود آمده را یکسان می کنیم.

قدم دوم: بهتر است قسمتی که ترک خورده از داخل مخزن نیز مورد نظافت قرار گرفته و سمباده کشیده شود. اما چون برخی از مخازن از درب بزرگی برخوردار نیستند نمی توان وارد شد و از داخل این کار را انجام داد. در چنین مواقعی از دستگاه یا ابزار سرچرخشی استفاده می شود که به وسیله آن می توان سطح داخلی قسمت ترک خورده مخزن را تمیز و به کمک آن ابزار سمباده کشید.

قدم سوم: این مرحله بسیار حساس است چرا که قرار است با نوار جوش پلی اتیلن، قسمت ترک خورده مورد ترمیم قرار بگیرید. در ابتدا نوار جوش را در امتداد خط ترک خوردگی و یا شکست خوردگی گذاشته سپس با استفاده از حرارت همراه با دقت کافی، به بدنه مخزن جوش داده می شود. اگر سطح ترک خوردگی عمیق باشد بهتر است به دفعات نوار پلی اتیلن در چند لایه ذوب داده شده و چسبانده شود. در آخر باید به وسیله کاردک با کمی هم حرارت، بر روی نوار جوش کشیده شود تا به طور کامل به بدنه مخزن بچسبد.

 

تعمیر مخزن پلی اتیلن با استفاده از چسب

 

تعمیر مخزن پلی اتیلن

 

به کار بردن چسب برای رفع آسیب دیدگی و ترک خوردگی مخزن پلی اتیلن زمانی کارساز خواهد بود که میزان آسیب وارد شده به بدنه مخزن، بسیار سطحی و کوچک باشد. یا اینکه مربوط به قسمت های بالای مخزن باشد که فشار زیادی را ناشی از بار مواد درونش تحمل نمی کند یا در تماس با سیالات قرار نمی گیرد. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار یا حشرات می توان چسب را مورد استفاده قرار داد. بنابراین در استفاده از چسب برای رفع ترک خوردگی، باید به محل و موقعیت آن توجه داشت. اگر نشتی از قسمت پایین مخزن باشد به علت فشار زیاد بار در قسمت زیرین آن، چسب نمی تواند مقاومت زیادی از خود نشان دهد.

در حالت کلی استفاده از چسب ها و آب بند ها برای تعمیر و ترمیم پارگی و یا ترک خوردگی مخزن پلی اتیلن توصیه نمی شود. چرا که در مدت کوتاهی دوباره ممکن است مخزن شما دچار نشتی شده و هزینه هایی که از این بابت پرداخت کرده اید به هدر رود. برخی از کاربران برای از بین بردن ترک خوردگی های سطحی، با حرارت دادن به بدنه مخزن، سعی در برطرف کردن و جسباندن آن دارند که این روش هم مناسب نیست. بهترین روش برای چنین کاری همانطور که در قسمت قبلی مقاله هم به طور کامل به آن پرداخته شد استفاده از روش جوشکاری است.

 

روش های تشخیص آسیب دیدگی مخزن پلی اتیلن

با چند روش ساده و ابتدایی می توانید به راحتی، شکستگی و یا ترک خوردگی قسمت های مختلف مخزن را تشخیص دهید. ابتدا باید مواد درون مخزن را به طور کامل تخلیه نمایید اگر مخزن در فضای بازی نصب شده است منتظر تاریک شدن هوا باشید. اگر در فضای بسته ای چون انباری یا کاراژ قرار دارد چراغی به داخل مخزن بیندازید و از بیرون، بدنه آن را مورد بازرسی قرار دهید در این صورت ترک خوردگی ها دیده می شود. همچنین اگر مخزن از درب بزرگی برخوردار باشد می توانید در روشنایی روز به داخل مخزن رفته و از درون، قسمت های ترک خورده را تشخیص دهید. چرا که نور خورشید از قسمت های گفته شده به داخل مخزن منتقل می شود.

 

جمع بندی

مخازن پلی اتیلن همانطور که گفته شد به خاطر داشتن ویژگی های منحصر به فرد نسبت به مخازن دیگر، در صنایع مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. گاهاً این مخازن در اثر برخورد ضربه های شدید، اجسام نوک تیز یا یخ بستن دچار ترک خوردگی و آسیب شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. موقعیت و محل پارگی، نحوه تعمیر و ترمیم کردن آن را مشخص می کند. اگر میزان آسیب دیدگی گسترده باشد خرید مجدد مخزن پلی اتیلن توصیه می شود. اگر آسیب سطحی و کم عمق باشد می توان با استفاده از نوار جوش، آن را بهبود بخشید. برای خرید مخازن پلی اتیلن با کیفیت، همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش عالی می توانید به سایت شرکت ایرانپاش www.iranpash.ir مراجعه نمایید.

0 نظرات

ثبت نظر