• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

تفاوت کانکس با خانه پیش ساخته پلی اتیلن

خانه های پیش ساخته پلی اتیلن به خاطر داشتن ویژگی هایی چون؛ سرعت بالا در اجرای ساخت آن، داشتن قیمت مقرون به صرفه، استقامت آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی همچنین پایداری بالای آن در برابر طوفان و زلزله، هزینه نیروی کار کمتر و سازگاری بالای آن با طبیعت از استقبال زیادی برخوردار شده است. کانکس و خانه های پیش ساخته هر دو از سازه های مدرن در صنعت ساخت و ساز هستند ولی تفاوت هایی هم دارند که در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به بررسی تفاوت کانکس با خانه پیش ساخته پلی اتیلن بپردازیم. با این مقاله از ایرانپاش همراه باشید.

 

خانه پیش ساخته و کانکس

 

کانکس چیست؟

کانکس یک سازه مدرن پیش ساخته قابل حمل است با توجه به ابعادی که ساخته می شود می توان آن را به نقاط دلخواه حمل کرد. البته وسعت و اندازه کانکس در جابه جا کردن آن نقش بسیاری دارد و معمولاً به صورت کامل در کارخانه تولید و به محل نصب منتقل می شود. واژه کانکس را بارها تا حالا شنیده اید و ممکن است در نقاط مختلف شهر چون کانکس ویژه پلیس را دیده باشید یا در ساخت پروژه های عمرانی به عنوان اتاق نگهبان و یا دکه هایی برای فروش محصولات خاصی چون سوپر مارکت و یا گل فروشی به چشمتان خورده باشد. سازه ای که ساخت و اجرای آن به زمان کمی احتیاج دارد و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. کانکس انواع مختلفی چون؛ کانکس ویلایی، پزشکی، نمازخانه ای، سرویس بهداشتی و... دارد.

 

کانکس چیست

 

خانه پیش ساخته پلی اتیلن چیست؟

خانه های پیش ساخته، یک خانه مدرن اقتصادی در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود که قطعات مختلف آن از جمله؛ درب، پنچره، دیوار، سقف، کف و... در کارخانه ساخته شده و در محل نصب به یکدیگر متصل می شوند. و به صورت یک خانه بسیار شیک و بسیار بادوام در برابر شرایط مختلف آب و هوایی چون؛ گرما و سرما، رطوبت، باران و برف همچنین تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماورای بنفش، بدون تغییر در رنگ و شکل آن ساخته می شود. خانه های پیش ساخته سازگاری بالایی با طبیعت داشته و سرعت اجرا و ساخت آن بسیار بالا است. از ویژگی های بارز دیگر این خانه ها پایداری بالای آن، در برابر خوردگی و زلزله می باشد. این سازه وزن بسیار سبکی دارد این امر باعث شده بتوان آن را به راحتی به نقطه دلخواه جابه جا کرد. این سازه ها از مواد اولیه پلی اتیلن به صورت دوجدار ساخته شده اند و به دلیل استفاده از فوم تزریقی پلی یورتان از عایق حرارتی و صوتی بالایی برخوردار هستند.

 

خانه پیش ساخته

 

قیمت کانکس

قیمت کانکس به عوامل مختلفی بستگی دارد به همین دلیل نمی توان به راحتی یک قیمت ثابت و مشخصی برای آن بیان کرد. مهم ترین فاکتور هایی که بر قیمت تمام شده آن تأثیر می گذارد از جمله می توان به ابعاد و اندازه آن اشاره کرد. در واقع هر چقدر کانکس از متراژ بزرگتری برخوردار باشد قیمت آن افزایش پیدا می کند و هر چقدر از متراژ پایین تری برخوردار باشد قیمت کمتری خواهد داشت. عامل دیگر، طراحی داخل آن است هر چقدر امکانات داخلی بیشتری داشته باشد یعنی دارای اتاق و یا سرویس بهداشتی و یا دارای آشپزخانه باشد قیمت متفاوتی خواهد داشت. مورد بعدی متریال های مورد استفاده است برای مثال، کانکس ساخته شده از ساندویچ پنل به خاطر داشتن کیفیت و عایق بندی بالا قیمت بیشتری نسبت به کانکس های معمولی دارد.

 

قیمت کانکس

 

اندازه کانکس

ابعاد و اندازه کانکس باتوجه به نیاز کاربران و نوع استفاده و کارایی آن متفاوت است. برای مثال ابعاد کانکس ویلایی با کانکس نگهبانی فرق می کند همچنین اندازه کانکس در حمل و نقل آن تأثیر می گذارد. به طور کلی ابعاد استاندارد کانکس در اندازه های 2*2، 2*4، 6*3، 10*3، 12*3 می باشد. البته محدود به این اندازها نبوده و می توان به صورت سفارشی در اندازه های بزرگ تر سفارش داد در این صورت قطعات مختلف سازه در کارخانه تولید و در محل پروژه نصب و اجرا می شود. اگر طول کانکس از 12 متر، عرض آن از 2.4 و ارتفاع آن از 2.6 بیشتر باشد برای حمل و جابه جایی آن نیاز به دریافت مجوز از راهنمایی رانندگی است.

 

تفاوت کانکس با خانه پیش ساخته پلی اتیلن چیست؟

همانطور که گفتیم کانکس و خانه های پیش ساخته هر دو از سازه های مدرن صنعت ساختمان سازی هستند که در چند سال اخیر برای اقامت دائم و موقت در مکان های مختلف بسته به نیاز کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. هر دوی این سازه از وزن مناسب و قابل حملی برخوردار هستند و نسبت به خانه های سنتی به لحاظ هزینه های مربوط به ساخت و نیروی کار، مقرون به صرفه هستند ضمناً پایداری و ایمنی بالایی در برابر زلزله دارند.

 اما عمده تفاوت کانکس با خانه های پیش ساخته این است که کانکس معمولاً در کارخانه تولید و سپس به محل پروژه منتقل می شود ولی خانه های پیش ساخته، قطعات مختلف آن در کارخانه تولید و در محل اجرا، مونتاژ می شود. کانکس بیشتر برای اسکان های موقت، محل استراحت، برای استقرار واحد های نگهبانی یا امنیتی چون پلیس، برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک و... مورد استفاده قرار می گیرد. در مقابل خانه های پیش ساخته عموماً برای استقرار دائمی استفاده می شود. همچنین هزینه ساخت آن به خاطر نصب در محل پروژه و نیاز داشتن به نیروی کار بیشتر و متخصص تر، بالا تر است. اما در عوض قیمت نهایی آن به خاطر ساخته شدن از مواد اولیه پلی اتیلن نسبت به سازه های فلزی کمتر می باشد.

 

خانه پیش ساخته برای باغ بهتر است یا کانکس؟

خانه های پیش ساخته پلی اتیلن همانطور که از نامش پیداست تنها کاربری مسکونی دارد و با توجه به نوع متریال ساخته شده، دوام و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و ضربه دارد. این خانه ها در ابعاد و اندازه های مختلف بسته به نیاز کاربران تولید می شود و تمام امکانات یک ساختمان کامل را دارد. خانه های پیش ساخته نسبت به متریال های دیگر طول عمر و ماندگاری بالایی دارد و کمتر دچار فرسودگی و خرابی می شود همچنین قیمت تمام شده آن مقرون به صرفه تر است.

 کانکس کاربری های مختلفی دارد و یکی از این کاربری های آن می تواند برای استفاده مسکونی باشد و بیشتر از متریال هایی چون فلز، گالوانیزه، ساندویج پانل ساخته می شود به همین دلیل با توجه به ورق مورد استفاده قیمت بالاتری دارد و در طول زمان امکان زنگ زدگی و نیاز به تعمیر داشتن آن وجود دارد. امروزه بیشتر افراد برای ساخت سازه در باغ به جای خانه های سنتی ترجیح می دهند از سازه های پیش ساخته استفاده کنند. بنابراین با توجه به توضیحات داده شده می توانید خانه پیش ساخته یا کانکس، را برای باغ انتخاب نمایید.

 

کانکس برای باغ

 

جمع بندی

همانطور که گفته شد کانکس یک سازه مدرنی است که نحوه ساخت و جابه جایی آن بسیار راحت و آسان می باشد. سرعت اجرای آن بسیار بالاست به این صورت که در کارخانه تولید و به محل پروژه منتقل می شود. کانکس از متریال هایی چون فلز، گالوانیزه، ساندویچ پنل ساخته می شود همچنین وزن مناسب و قابل حملی دارد. خانه های پیش ساخته همانند کانکس، سازه نوین در صنعت ساختمان سازی است که به علت داشتن ویژگی های منحصر به فردی چون؛ مقاومت و دوام بالای آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، تابش مستقیم نور خورشید، در برابر خوردگی و فرسودگی، داشتن قیمت مقرون به صرفه نسبت به متریال های دیگر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. برای آگاهی بیشتر در مورد تفاوت های کانکس و خانه های پیش ساخته پلی اتیلن به متن مقاله مراجعه نمایید.

0 نظرات

ثبت نظر