• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

رفع مشکل افت فشار آب در ساختمان

افت فشار آب در روز های اخیر یکی از مشکلاتی است که ساکنین ساختمان ها به خصوص طبقات بالا تر را با مشکل مواجه کرده است. گاهی این مشکل ناشی از سیستم آب رسانی داخل ساختمان به خاطر نشتی و ترکیدن لوله ها، خرابی واشر شیرها. استاندارد نبودن قطر لوله ها و... گاهاً به خاطر سیستم آب رسانی شهری و مربوط به آب و فاضلات منطقه است. به هرحال به منظور جلوگیری از افت فشار و بهره مندی طبقات بالاتر از فشار مناسب، ضمن بررسی موارد گفته شده باید مخزن آب پلی اتیلن و پمپ برای انتقال و پمپاژ آب استفاده کرد. ما در این مقاله به بررسی و مطالعه علت افت فشار آب و راهکارهایی برای رفع این مشکل پرداخته ایم لطفاً با ما همراه باشید.

 

افت فشار آب به چه علت اتفاق می افتد؟

افت فشار آب در سال های اخیر یکی از دغدغه ها و نگرانی های ساکنین مناطق شهری و روستایی می باشد. مشکلاتی از جهت استحمام، آشپزی و شست وشو ایجاد و رفاه و آسایش زندگی مردم را دچار اختلال کرده است. افت فشار آب می تواند علت های مختلفی داشته باشد و مربوط به خارج از ساختمان و به دلیل ترکیدن لوله های انشعاب شهری، یا به علت مصرف بی رویه آب در فصول گرم سال و یا خانه تکانی های نزدیک عید، از کار افتادن پمپ سازمان شهری، خرابی اشعاب، ترکیدن لوله ها و... در واقع همه ی مواردی که مربوط به آب و فاضلاب منطقه می شود.

 

علت افت فشار آب

 

علت دیگر افت فشار آب مربوط به داخل ساختمان و شامل مواردی از قبیل؛ بسته یا نیمه باز بودن فلکه اصلی ساختمان، نشتی و یا ترکیدن لوله های ساختمان یا آپارتمان، گرفتگی و انسداد لوله ها، خرابی یا مسدود شدن شیر فلکه، اشتباه در اجرای خط لوله کشی ساختمان، خرابی یا گرفتگی مغز شیر آب، استاندارد نبودن قطر لوله متناسب با طبقات ساختمان، و... است. اما علت عمده این مشکل که تقریباً تمام مناطق کشور را درگیر کرده و به یک مسئله بسیار حاد و مهم تبدیل شده، کم آبی و یا کمبود منابع آبی می باشد. در سال های اخیر به علت کم شدن بارش های فصلی و استفاده بی رویه از آب سفره های زیر زمینی مشکلاتی زیادی از جمله افت فشار آب را به وجود آورده است.

 

برای رفع مشکل افت فشار آب چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد علت افت فشار آب ممکن است به خاطر عوامل خارج از ساختمان باشد در این صورت باید با سازمان آب و فاضلاب شهری منطقه تماس گرفته و علت را جویا شد. اگر افت فشار مربوط به داخل ساختمان باشد در این صورت ابتدا بهتر است فلکه اصلی آب را ببندید اگر کنتور باز در حال چرخش باشد به معنای نشتی قسمتی از لوله های داخلی است در این صورت می توانید به کمک متخصص لوله کشی، مکان نشتی را تشخیص داده و مشکل را رفع کنید.

 

رفع افت فشار آب

 

ممکن است افت فشار آب به خاطر خراب شدن واشر شیر آب باشد در این صورت با تعویض کردن آن می توان مشکل را حل کرد. لوله های قدیمی بیشتر از جنس فولاد و گالوانیزه هستند که در طول مرور زمان دچار خوردگی و نشتی می شوند همچنین دچار زنگ زدگی شده و مسیر آب را مسدود می کنند. بنابراین تعویض آن ها با لوله های پلیمری می تواند کارساز باشد. قطر لوله های آب را چک کنید و برای اینکار از یک کارشناس راهنمایی بگیرد اگر چنانچه قطر لوله ها کمتر از حد استاندارد باشد فشار آب کاهش پیدا می کند. همچنین می توانید با نصب مخزن پلی اتیلن بعد از کنتور به همراه پمپ آب، فشار آب را افزایش دهید.

 

حل مشکل فشار آب در طبقات بالا

کسانی که در طبقات بالای ساختمان زندگی می کنند افت فشار آب به یک معضل برای آن ها تبدیل شده است و در بسیاری از ساعات شبانه روز از داشتن آب برای انجام کارهای روزمره خود محروم هستند. مقدار فشار آبی که از سیستم لوله کشی شهری وارد لوله کشی ساختمان می شود نیروی محدودی دارد و توانایی انتقال آن را به طبقات بالا را ندارد. به همین دلیل در ساعات اوج مصرف آب به خصوص در ساعات اولیه روز به خاطر استفاده بیشتر از آب، نسبت به ساعات آخر شب با قطعی و افت بیش از حد آب مواجه می شوند. البته افت فشار آب در طبقات بالا امر طبیعی است چرا که نیروی محرکه طبیعی آب برای انتقال آن، ارتفاع مشخصی دارد.

 

حل مشکل افت فشار آب

 

برای حل این مشکل می توانید از پمپ باد و مخزن پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب استفاده نمایید. به این صورت که بعد از کنتور، منبع آب را نصب سپس پمپ آب را به آن اضافه کنید. نحوه کار به این شکل می باشد که آب درون مخزن ذخیره و آماده استفاده می شود و آب از طریق پمپ به طبقات بالاتر پمپاژ می شود بدین ترتیب مشکل افت فشار حل خواهد شد. به طور مستقیم نمی توان پمپ آب را از نظر فنی و قانونی به کنتور متصل کرد. مخازن پلی اتیلن در حجم و مدل های مختلفی چون؛ مکعبی، استوانه ای، بیضی، افقی، عمودی، زیر پله ای و آسان رو متناسب با نیاز کاربران طراحی و تولید می شود.

 

کم شدن فشار آب در تهران

شهر تهران یکی از شهر های بزرگ و پرجمعیت کشور ایران است که در سال های اخیر از آلودگی هوا و کم آبی رنج می برد. بحران کمبود آب در کشور یک مسئله بسیار جدی است که هنوز بسیاری از مردم به این باور نرسیده اند به طوری که تهران وارد چهارمین سال خشک سالی شده است. مدیریت فشار آب از تدابیر مهم دولت برای کنترل آب در شهر تهران می باشد. بنابراین نهادهای متولی تأمین آب به صورت شناور برای دسترس همه ی مردم به آب، فشار آب برخی از مناطق شهر را کاهش می دهند. کاهش ذخیره آب های سد، استفاده غیرقانونی از آب های زیر زمینی به خصوص در امر کشاورزی، افزایش روز افزون جمعیت، مصرف بی رویه آب در برخی از مناطق شهر، مدیریت ناکافی و ناکارآمد از علت های کاهش افت فشار آب در شهر تهران می باشد.

 

علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی

امروزه شیر های اهرمی در بیشتر خانه ها وجود دارد که توسط دسته فلزی باز و بسته می شود و با جهت های چپ و راست آب را گرم و سرد می کند. این شیر ها دوام و ماندگاری بالایی دارند و کنترل فشار آب با آن ها، بسیار راحت تر از شیر های دیگر چون پیچی می باشد. یکی از رایج ترین علت های کم شدن فشار آب شیر های اهرمی، رسوب گرفتگی قطعات داخلی آن است. شیر های اهرمی متشکل از پرلاتور، توری، مارتریج، توری شیر می باشند که در صورت گرفتگی هر یک از قطعات گفته شده با املاح، رسوبات و خوردگی ها باعث کم شد فشار آب می شود. اگر مشکل با رسوب گیری شیر اهرمی حل شود به این معنی است که لوله کشی ساختمان یا منزل شما دچار نشتی یا ترک خوردگی نشده است.

 

علت کم شدن فشار آب پمپ

با گسترش شهرنشینی و مهاجرت اکثر روستایان به مناطق شهری، ساختمان ها و منازل مسکونی به علت تراکم جمعیت و محدودیت فضا به صورت چند طبقه ساخته می شوند. همانطور که گفته شد میزان فشار آب شهری که وارد خط لوله کشی ساختمان می شود تا حدی از ارتفاع می تواند بالا رفته و نیاز شهروندان را حل کند. به همین دلیل اکثر افرادی که در طبقه 3 و بالاتر زندگی می کنند با افت فشار آب مواجه خواهند بود برای جبران آن از پمپ آب استفاده می شود. این دستگاه همانند هر سیستم برقی دیگر ممکن است با مشکلاتی رو به رو شود که نتواند به خوبی آب را برای طبقات بالاتر پمپاژ کند. از جمله این مشکلات شامل؛ خرابی پروانه پمپ یا شکستن یکی از پره های آن، خرابی یاتاقان یا بلبرینگ پمپ، هواگیری پمپ آب، رسوب گرفتن آن و... می باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل در پمپ باد و کم شدن فشار آب باید به صورت دوره ای و مستمر نسبت به تعمیر و نگه داری آن اقدام کرد.

 

علت نوسان فشار آب در طبقات بالا

یکی از چالش هایی که ساکنین طبقات بالا را با آن رو به رو کرده است نوسانات فشار آب است. همانطور که گفته شد کمبود منابع آبی در کشور به یکی از مسائل بحرانی در کشور در چند سال اخیر تبدیل شده است و به توصیه های همیشگی رسانه های ملی و مسئولین با این موضوع که، آب هست ولی کم است آنچنان که باید توجه نمی شود. سیاست دولت در مورد تشویق برای کم مصرف ها و جریمه برای کسانی که پر مصرف هستند برای جبران منابع آبی کارساز نبوده است. بنابراین عمده نوسانات فشار آب و عدم بهرمندی طبقات بالا، مربوط به نهادهای دولتی یعنی آب و فاضلاب شهری می باشد. و علت دیگر مربوط به خرابی و رسوب گیری شیرآلات، نشتی و یا ترکیدن لوله ها، پمپاژ نکردن پمپ آب، مشکل در پکیج و آبگرمکن و... می باشد.

 

جمع بندی

همانطور که گفته شد گسترش شهر نشینی، افزایش جمعیت، کمبود بارش های فصلی، استفاده بی رویه از آب سفرهای زیر زمینی، عدم مدیریت صحیح از سوی نهاد های دولتی، جدی نگرفتن بحران کمبود آب از سوی برخی از افراد و هدر دادن زیاد آب و... از جمله علت های کاهش منابع آبی در سال های اخیر می باشد. علاوه بر موارد گفته شده خرابی و گرفتگی شیر های اهرمی یا پیچی، نشتی، انسداد و یا ترکیدگی لوله ها، پایین بودن قطر لوله ها در افت فشار آب تأثیر گذاشته و ساکنین ساختمان ها به خصوص طبقات بالا را با چالش مواجه کرده است. بهترین راهکار نصب مخزن پلی اتیلن برای نگه داری و ذخیره سازی آب، و متصل کردن پمپ برای منتقل کردن و پمپاژ کردن آب به طبقات بالا می باشد. شرکت ایرانپاش به عنوان اولین و پیشروترین شرکت سازنده انواع مخازن آب پلی اتیلن در سطح کشور، بهترین و باکیفیت ترین مخازن را با قیمت مناسب، همراه با خدمات پس از فروش عالی تولید و روانه بازار می کند. برای خرید تانکر آب تمامی محصولات می توانید به سایت www.iranpash.ir مراجعه نمایید.

0 نظرات

ثبت نظر