• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

شیوه شست و شوی مخزن آب

مخازن پلی اتیلن که برای نگه داری آب شرب استفاده می شوند باید در بازه های زمانی مشخص به صورت منظم مورد نظافت و شست و شو قرار بگیرند. چرا که املاح موجود در آب به مرور زمان در داخل این مخازن رسوب کرده و کیفیت آب را به طور قابل توجهی پایین می آورد. بنابراین شست و شوی مخزن آب پلی اتیلن یک امر بسیار مهم و ضروری می باشد. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی را در مورد نحوه شست و شو و مراحل مختلف نظافت و پاک سازی مخازن آب پلی اتیلن، در اختیارتان قرار بدهیم پس لطفاً با ما همراه باشید. برای خرید منبع آب پلی اتیلن ، مخزن عمودی پلی اتیلن ، مخزن افقی پلی اتیلن و همینطور مخازن دفنی و ته قیفی صفحه دسته بندی مخزن را بررسی کرده و برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

شیوه شست و شوی مخزن آب

 

مخازن آب پلی اتیلن امروزه به خاطر داشتن ویژگی های منحصر به فرد از جمله؛ داشتن وزن مناسب و قابل حمل، هزینه نگه داری و تعمیر مقرون به صرفه، داشتن بدنه یکپارچه ضد خوردگی و نشتی، ساخته شده از مواد اولیه خوراکی برای نگه داری انواع سیالات خوراکی چون آب، روغن زیتون و کنجد، نصب راحت انواع اتصالات و شیر های خروجی و ورودی، برخورداری از لایه محافظ در برابر اشعه ماورای بنفش UV و... در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگی چون؛ صنایع غذایی، کشاورزی، دامداری، پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. اما مسئله بسیار مهم که در صورت رعایت آن، باعث دوام و طول عمر بیشتر این مخازن شده و بسیار حائز اهمیت است تمیز کردن داخل مخازن پلی اتیلن در طی دوره های معین و مشخص می باشد.

برای نگه داری آب شرب برای مدت های طولانی در این مخازن، املاح گوناگون موجود در آب، وارد مخزن شده و ته نشین می شوند و یا در دیواره های آن رسوب می کنند. جِرم گرفتن ته مخزن و جداره آن می تواند در طولانی مدت باعث خوردگی مخزن شود همچنین برای سلامتی بسیار مضر می باشد. بسیاری از افراد از تمیز کردن داخل منبع در فواصل زمانی مشخص خودداری می کنند و یا با شیوه شستن این مخازن آشنا نیستند در نتیجه باعث آسیب دیدن آن می شوند در ادامه روش های شستن مخزن را در اختیارتان خواهیم گذاشت. 

 

شستنن مخزن آب

 

چرا باید مخزن آب را بشوییم؟

 

همانطور که گفته شد آب حاوی املاح مختلفی می باشد که در اثر نگه داری آن برای مدت های طولانی رسوب کرده و در نتیجه زمینه را برای رشد انواع باکتری ها فراهم می کند. با مصرف آب، باکتری ها به این طریق وارد بدن شده و باعث ایجاد بیماری های پوستی، قارچی و عفونت می شود. بنابراین به منظور جلوگیری از بیماری، مخزن باید مورد نظافت قرار بگیرد.

 

شست و شوی مخزن آب

 

معمولاً دوره زمانی مشخص برای تمیز کردن مخازن پلی اتیلن سالی یک بار می باشد البته به میزان املاح موجود در آب هم بستگی دارد. به عبارتی اگر کیفیت آب منطقه پایین باشد در نتیجه بهتر است هر 6 ماه یا 4 ماه یک بار به تمیز کردن داخل آن بپردازیم. عدم شست و شوی به موقع باعث تغییر در طعم، رنگ و مزه آب می شود. اگر مخزن را درفضای باز نصب کرده اید و بیشتر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرد به خصوص در فصل تابستان و یا اگر در مناطق گرمسیر هستید حتماً باید از مخازن سه لایه استفاده نمایید. چرا که تابش نور خورشید باعث رشد جلبک در داخل مخزن شده و بوی نامطبوعی را در آب ایجاد می کند و بهتر است در فاصله زمانی کم به نظافت داخل آن بپردازید.

 

مخزن آب را با چه موادی بشوییم؟

 

استفاده از مواد شیمایی به عنوان شست و شو دهنده مخزن آب، در برخی از مواقع ممکن است برای سلامتی مناسب نباشد و خسارات جبران ناپذیری را وارد کند در عین حال می تواند به مخزن هم آسیب برساند. به همین دلیل استفاده از مواد ضدعفونی کننده و یا مواد شیمیایی برای پاک سازی این مخازن یک امر تخصصی می باشد بهتر است از کارشناسان خبره در این زمینه کمک بگیرید. فود اسید یک ماده بی خطر برای سلامتی بوده به طوری که آسیبی برای انسان، حیوان و محیط زیست وارد نمی کند. مقدار مورد نیاز برای مخزن 1000 لیتری، برای پاک سازی و گند زدایی آن حدوداً 3 کیلو و 350 گرم می باشد باید به مدت 10 دقیقه این محلول داخل مخزن باقی بماند.

 آب ژوال با کلر 5 درصد یا همان وایتکس به ازای هر 100 لیتر آب، به مقدار یک قاشق چای خوری آن را داخل مخزن ریخته به مدت 12 ساعت نگه دارید سپس مخزن را تخلیه کرده و با آب شست و شو دهید تا اثری از محلول در درون آن باقی نماند. روش دیگر، استفاده از قرص کلر می باشد این قرص در اثر تماس با آب، کلرید آزاد کرده و مخزن را تصفیه می کند. همچنین مخلوط 2 قاشق جوش شیرین با یک لیتر سرکه برای هر 100 لیتر آب، می تواند مواد شوینده قوی و بدون ضرر برای شست و شوی مخزن باشد. شرکت ایرانپاش به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده مخازن آب پل اتیلن با بهره گیری از کادر متخصص و مجرب بهترین و باکیفیت ترین مخازن را تولید و روانه بازار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شست و شوی مخازن با مشاورین این شرکت ارتباط برقرار نمایید.

 

مراحل شست و شوی مخزن آب پلاستیکی

 

شست و شوی مخزن آب، فرآیندی دارد که طی آن باکتری ها، جلبک ها، املاح و رسوباتی که به کف یا به دیواره منبع چسبیده اند پاک سازی می شوند در این صورت آب سالمی برای استفاده خواهیم داشت.

 

شست و شوی مخزن آب

 

مراحل شست و شوی مخزن آب پلاستیکی شامل موارد زیر می باشد که عبارتند از:

 

تخلیه کامل آب مخزن:

 

در ابتدا باید آب داخل مخزن به طور کامل تخلیه شود برای این کار، بایستی شیر خروجی را باز کنید و به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب، با اتصال شیلنک به شیر خروجی، آن را به سمت باغچه هدایت کنید و یا با استفاده از آن، به نظافت حیاط بپردازید. ممکن است شیر تخلیه بالاتر از کف مخزن باشد می توانید باقیمانده آب را با استفاده از سطل از مخزن خالی کنید تا به طور کامل تخلیه شود.

 

تمیز کردن داخل مخزن:

 

اگر امکان دسترسی به داخل مخزن وجود نداشته باشد می توانید از مواد شوینده ای که در قسمت قبلی مقاله گفته شد استفاده کنید و بگذارید ساعتی داخل مخزن باقی بماند سپس تخلیه کنید و یا با استفاده از جارو های دسته بلند، دیواره ها و کف مخزن را با فشار آب زیاد تمیز کنید. اگر به داخل مخزن دسترسی دارید می توانید با استفاده از سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس سفت به نظافت بپردازید. همچنین می توانید در کنار آن، از مواد شوینده و ضدعفونی کننده های گفته شده استفاده کنید. برای نظافت بهتر این مخازن در موقع خرید، توجه داشته باشید که درب بزرگی داشته باشد تا بتوانید به راحتی وارد آن شده و شست و شو دهید.

 

ضدعفونی کردن مخزن و لوله ها:

 

پس از شست و شو دادن داخل مخزن، سعی کنید هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده یا مواد شوینده چون؛ مایع سفید کننده و کلر در داخل مخزن و لوله ها باقی نماند چرا که این مواد برای سلامتی بسیار مضر می باشند. اگر مخزن در محیط بسته ای قرار دارد برای چند ساعتی درب مخزن را باز بگذارید تا کاملاً خشک شده و برای استفاده های بعدی آماده شود.

 

جمع بندی

 

مخازن پلی اتیلن همانطور که گفتیم مقاومت و دوام بالایی در برابر نشتی، خوردگی و ضربه، تغییرات آب و هوایی، تابش نور خورشید، باران و برف دارند. برای استفاده طولانی مدت از این مخازن، باید به صورت دوره ای و منظم نسبت به نظافت و پاک سازی آن از هرگونه جلبک، باکتری، رسوبات اقدام نمایید. در غیر این صورت علاوه بر اینکه کیفیت آب آشامیدنی شما کاهش پیدا می کند برای سلامتی هم مضر خواهد بود. بنابراین با رعایت دستور العمل هایی که برای نظافت و پاک سازی مخازن پلی اتیلن لازم است همچنین با استفاده از مواد شوینده های گفته شده در این مقاله، می توانید به راحتی به شست و شوی مخزن آب بپردازید.

0 نظرات

ثبت نظر