• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

شیوه های خنک نگه داشتن مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن به خاطر داشتن ویژگی های زیاد برای ذخیره سازی و نگه داری انواع سیالات از جمله آب به خصوص در فصل گرم تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. با قرار گرفتن این مخازن در فضای باز از جمله پشت بام، حیاط منزل و یا باغ، دمای بالای هوا و تابش مستقیم نور خورشید باعث گرم شدن این مخازن همچنین محتویات داخل آن می شود. هر چند مخازن 3 لایه به خاطر داشتن لایه میانی مقاوم، تا حد بسیار زیادی، از گرم شدن آب داخل مخزن و از بین رفتن کیفیت آن جلوگیری می کند. ولی در برخی از مناطق کشور به خاطر داشتن گرمای طاقت فرسا و بالای آن، حتی استفاده از مخازن 3 لایه هم ممکن است جواب گو نباشد. ما در این مقاله به معرفی شیوه های خنک نگه داشتن مخزن پلی اتیلن پرداخته ایم که عبارتند از:

 

رنگ آمیزی مخزن

برای خنک نگه داشتن آب درون مخزن در فصل تابستان یکی از راه های مفید و مقرون به صرفه، رنگ آمیزی آن به رنگ سفید می باشد. چرا که رنگ سفید نور خورشید را جذب نمی کند به همین دلیل می توان در طول فصل گرما از داغ شدن مخزن به این ترتیت جلوگیری کرد. به همین دلیل موقع خرید به رنگ مخزن پلی اتیلن توجه داشته باشید مخصوصاً اگر در مناطقی مثل جنوب کشور زندگی می کنید که تابستان بسیار گرمی دارد رنگ سفید می تواند تا حدودی این مشکل را رفع کند. البته شرکت های سازنده مخزن پلی اتیلن با در نظر گرفتن این موضوع اکثر مخازن پلی اتیلن را به رنگ سفید تولید می کنند. چرا که رنگ های تیره چون مشکی، انرژی تابشی خورشید را به خود جذب می کند و باعث گرم شدن مخزن و محتویات داخل آن می شود. بنابراین اگر مخزن شما به رنگ هایی غیر از سفید است شما می توانید با رنگ آمیزی کردن (به رنگ سفید) جلوی گرم شدن آن را بگیرید.

 

خنک کردن مخزن پلی اتیلن

 

نصب مخزن در محیط های تاریک و سربسته بدون تابش نور خورشید

قرار دادن مخزن در محیط های تاریک مثل انباری و یا اتاقک که تماسی با نور خورشید ندارد باعث خنک ماندن آن در فصل تابستان و یخ نزدن آن در فصل زمستان می شود. در حالت کلی قبل از خرید مخازن پلی اتیلن مشخص کردن محل قرار گیری آن در دوام و طول عمر آن هم موثر خواهد بود. این مخازن در انواع مدل ها و ظرفیت های مختلفی چون افقی، عمودی، مکعبی، استوانه ای، زیر پله ای و آسان رو در شرکت بزرگ ایرانپاش تولید و روانه بازار می شود.

با توجه به تولید مدل های مختلف آن در این شرکت، می توان در محیط های سر بسته داخل منزل، در راه رو ها و یا زیر پله، کاراژ محلی را برای نصب آن انتخاب کرد. اگر امکان قرار دادن این مخازن در چنین محیط هایی مقدور نباشد. استفاده از مخازن 3 لایه پلی اتیلن به خاطر داشتن لایه میانه مشکی رنگ از نفوذ تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماورای بنفش UV به داخل مخزن جلوگیری کرده و در خنک نگه داشتن مخزن موثر خواهد بود. همچنین استفاده از مخازن دفنی در زیر خاک هم گزینه بسیار مناسب می باشد که در این صورت مخزن شما در تابستان همیشه خنک می ماند.

 

پر نگه داشتن داخل مخزن

پر نگه داشتن داخل مخزن یکی از راه های خنک نگه داشتن آن است. چرا که فضایی برای ورود هوای گرم به داخل مخزن وجود ندارد در نتیجه مخزن و محتویات درون آن گرم نمی شود. به عبارت دیگر اگر مخزن با سیالاتی چون آب تا نصف پر شده باشد در این صورت فضایی برای ورود هوای گرم به داخل آن وجود خواهد داشت هوای گرم به داخل مولکول های آب نفوذ کرده و آن را گرم می کند.

 

استفاده از سایه بان

اگر محل قرار گیری مخزن در حیاط، پشت بام به طور کلی در فضای باز باشد به منظور جلوگیری از تابش نور خورشید و گرم شدن مخزن، می توان با درست کردن سایه بان از بالا رفتن حرارت مخزن جلوگیری کرده و باعث خنک نگه داشتن آن شد. استفاده از سایه بان یک روش عمومی برای خنگ نگه داشتن برخی از وسایل چون کولر آبی و گازی، نگه داشتن ماشین زیر آن به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی، و... می باشد. از نکته نظر علمی نیز استفاده از سایه بان، کمک شایانی در خنک نگه داشتن وسایل و افزایش طول عمر آن ها دارد. هر چند ساخت اکثر این سایه بان ها از قوطی و ورق های فولادی یا پلاستیکی بوده و هزینه های جوشکاری و دستمزد آن می تواند قابل توجه باشد. ولی از جهت بالا بردن ماندگاری مخازن پلی اتیلن همچنین حفظ کیفیت آب درون آن، مقرون به صرفه خواهد بود.

 

پوشاندن مخزن با انواع عایق ها

یکی از روش های دیگر خنک نگه داشتن مخزن پلی اتیلن، پوشاندن آن با انواع عایق ها می باشد. برای مثال استفاده از پشم شیشه از گذشته یک روش بسیار مرسومی بوده که به منظور جلوگیری از یخ زدن شیر آلاتی که در فضای بیرون از منزل قرار داشتند با پوشاندن این عایق بر روی این اتصالات، از سرما محافظت می کردند. بنابراین امروزه با استفاده از این عایق می توان از یخ زدن آب درون مخزن پلی اتیلن در زمستان و گرم شدن آن در تابستان جلوگیری کرد. راه حل دیگر، عایق فویل دار آلومینیومی است این عایق بازتاب بسیار بالایی نسبت به رنگ سفید دارد به طوری که از گرما و اشعه UV در تابستان و از یخ زدگی مخزن در فصل زمستان جلوگیری می کند. همچنین استفاده از ملات آهک و چسب محلول در آب به عنوان عایق، در کاهش دمای آب داخل مخزن و خنک نگه داشتن سطح آن نقش به سزایی دارد.

 

تحرک آب درون مخزن

وقتی از مخازن پلی اتیلن برای نگه داری آب استفاده می شود برای خنک نگه داشتن و حفظ کیفیت آن نباید آب درون مخزن ثابت بماند. به همین دلیل به گردش درآوردن، تخلیه کردن و مجدداً پر کردن آن می تواند دمای داخل مخزن را پایین بیاورد. البته این روش هزینه بر بوده و باعث هدر رفت مقدار زیاد آب می شود. برای این کار باید به کمک فلوتر آب خنک از طریق اتصال ورودی، داخل مخزن شده و آب گرم از طریق اتصال خروجی خارج و باعث خنک شدن دمای مخزن شود.

 

خنک کردن مخزن پلی اتیلن

 

تأثیر گرما بر روی مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن از بدنه یکپارچه از مواد اولیه آنتی یو وی، با مقاومت و استقامت بالا در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی چون؛ گرما، سرما، رطوبت، برف و باران ساخته می شود. نکته قابل توجه، خرید این محصولا از شرکت های معتبر و مطمئن است. هر چند گرما بر مقاومت مکانیکی این مخازن تأثیر می گذارد اما اگر از مواد اولیه ضایعاتی و یا بازیافتی ساخته شده باشند خیلی زودتر از مخازن ساخته شده از مواد اولیه خالص، خاصیت و کیفیت خود را از دست می دهد. به طور کلی مخازن تولید شده از پلی اتیلن خالص، دمای 60 درجه بالای صفر را می تواند تحمل کند هر چند در طولانی مدت ممکن است مقاومتش را از دست بدهد به همین دلیل روش های گفته شده برای خنک نگه داشتن این مخازن در افزایش طول عمر و ماندگاری آن ها مأثر خواهد بود.

شرکت ایرانپاش پیشروترین شرکت سازنده انواع مخازن پلی اتیلن با کیفیت بسیار بالا و با قیمت خیلی مناسب همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش عالی در سطح کشور می باشد. مخازن تولید شده در این شرکت، مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و تابش نور خورشید داشته چرا که مجهز به لایه محافظ UV بوده و از مواد خوراکی Foodgrade برای ذخیره انواع مواد خوراکی چون نگه داری آب، روغن و... ساخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.iranpash.ir مراجعه کرده و در صورت نیاز به مشاوره، می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب این شرکت از طریق شماره تماس 32720939-044 ارتباط برقرار نمایید. برای خرید و مشاهده مدل های منبع آب پلی اتیلن و همینطور ظرفیت منابع موجود به دسته بندی ما مراجعه کنید.

 

جمع بندی

کم آبی و قطعی آب در برخی از مناطق کشور باعث شده است که نگه داری آب در مخازن به منظور مصارف بهداشتی و شرب تنها چاره رفع این مشکل باشد. مخازن پلی اتیلن نسبت به انواع مخازن دیگر چون؛ فلزی، بتنی، فایبرکلاس دوام و ماندگاری بالایی داشته و به علت ساخته شدن از مواد خوراکی، کیفیت آب را برای مدت های طولانی بهتر حفظ می کند. بالا بودن دمای هوا در فصل تابستان به علت گرمای زیاد و تابش بیشتر نور خورشید ممکن است چالش هایی را برای کاربران مخازن پلی اتیلن ایجاد کند. به منظور خنک نگه داشتن این مخازن می توان از روش هایی چون؛ رنگ آمیزی مخزن، نصب مخزن در محیط های تاریک و سربسته بدون تابش نور خورشید، پر نگه داشتن داخل مخزن، نگه داشتن مخازن در زیر سایه بان، تحرک آب درون مخزن استفاده کرد. برای خرید مخازن پلی اتیلن باکیفیت بالا و مقاوم در شرایط مختلف آب و هوایی به شرکت ایرانپاش مراجعه نمایید.

0 نظرات

ثبت نظر