• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

شیوه پرورش ماهی در قفس در دریا

صنعت پرورش ماهی در قفس در چند دهه گذشته در اشتغال زایی، ارز آوری، نجات بستر دریا از صید های غیر اصولی نقش به سزایی داشته است. این صنعت نوپا به خاطر نیاز به سرمایه گذاری اولیه کم، بازگشت سرمایه در مدت کوتاه و سودآوری بالا همچنین سهولت در نصب و اجرای آن در آب های کم عمق و نزدیک به ساحل از استقبال زیادی برخوردار شده است. شرکت ایرانپاش به منظور حمایت از این صنعت، به تولید قفس های پرورش ماهی با کیفیت بسیار بالا و با قیمت مناسب پرداخته است. ما در این مقاله به معرفی پرورش ماهی در قفس پرداخته ایم لطفاً با ما همراه باشید.

ایرانپاش تولیدکننده انواع تجهیزات شیلاتی و دریایی از جنس پلی اتیلن است. برای خرید قفس پرورش ماهی و مشاوره رایگان با شماره 04432544300 تماس بگیرید.

 

پرورش ماهی در قفس چگونه انجام می گیرد؟

امروزه برخلاف روش های سنتی برای پرورش ماهی، از وان های شیلاتی و دریایی، صندوق ها و قفس های پرورش ماهی استفاده می کنند. پرورش ماهی در قفس یک روش جدیدی است که سود آوری بالایی دارد البته به پتانسیل جغرافیایی منطقه هم بستگی دارد. در واقع با استفاده از این قفس ها قسمتی از آب دریا، سراب، آب پشت سد، دریاچه های طبیعی محصور شده و در آن قسمت، ماهی پرورش داده می شود. این قفس ها با توجه به ابعاد و اندازه ای که دارند دارای انواع مختلفی چون؛ قفس دریایی ثابت، قفس دریایی شناور، قفس دریایی قابل غوطه وری و قفس دریایی غوطه ور می باشد.

برای شروع به این کسب و کار همانند هر شغل دیگری، به دانش و مهارت نیاز است در غیر این صورت ممکن است با خسارت های مالی مواجه شوید. پس از کسب آموزش و تخصص در این شغل می توانید با سرمایه اندک آن را شروع کنید. ساخت و راه اندازی قفس های پرورش ماهی نسبت به استخرهای بتنی و خاکی راحت تر و سریع تر انجام می گیرد. ویژگی بارز قفس دریایی، این است که امکان جابه جایی آن به نقاط دلخواه و امکان توسعه یعنی بزرگ کردن و کوچک کردن آن وجود دارد. همچنین بازدهی کار را هم بسیار بالا می برد چرا که ماهی به واسطه تغذیه طبیعی از خود دریا به لحاظ کیفی گوشت بالایی می دهد.

 

شیوه پرورش ماهی در دریا

برای شروع به کسب و کار پرورش ماهی در دریا، برای کسانی که در نزدیکی دریا زندگی می کنند اقتصادی تر می باشد. چرا که آب دریا به صورت رایگان در دسترس این افراد قرار می گیرد و مشکل کمبود منابع آبی وجود ندارد همچنین ماهی ها با شرایط زیست بوم طبیعی خود رشد و پرورش می یابند. البته می تواند چالش هایی چون؛ نمک آب، آلودگی آب و مشکلاتی چون شرایط محیطی برای پرورش ماهی در دریا وجود داشته باشد. به همین دلیل قبل از پرورش ماهی در دریا باید به صورت کامل به بررسی جوانب مختلف از جمله؛ مطالعه و تحقیق در مورد گونه های مختلف ماهی که مساعد برای پرورش در آب دریا هستند، قوانین مربوط به دریاها و سواحل، شرایط فیزیکی و شیمیایی دریا، عوامل بیولوژیکی، شرایط اقتصادی و اجتماعی، بررسی اثرات زیست محیطی و... پرداخته شود.

 

 

شیوه پرورش ماهی در دریا

پرورش ماهی در ایران و جهان به علت کاهش ذخایر طبیعی آبزیان دریایی با افزایش جمعیت و تقاضای روز افزون برای مصرف ماهی های دریایی، نیاز به ایجاد روش های نوین پرورش ماهی، روز به روز بیشتر احساس می شود. پرورش ماهی در قفس در چند دهه ی اخیر مورد توجه قرار گرفته است که برای اولین بار این طرح در استان هرمزگان با ظرفیت تولید 180 تن ماهی در سال با موفقیت اجرا شد. البته قبل از اجرای این طرح ماهیگیران، ماهی های سید شده خود را تا روز فروش در این قفس ها نگه داری می کردند و این ایده، جرقه این صنعت را روشن کرد.

 

سرمایه لازم برای پرورش ماهی در قفس

ماهی به دلیل داشتن خاصیت درمانی و دارویی فراوان، در سبد غذایی اکثر خانواده ها قرار گرفته است. املاح و مواد مغذی موجود در ماهی برای هر سنینی برای داشتن بدن سالم توصیه می شود. مصرف سرانه ماهی در کشور ایران به طور میانگین در هر ماه برای هر نفر 8 کیلوگرم می باشد و این نشان دهنده سود خوب در پرورش ماهی می باشد. در صورت مدیریت صحیح و کسب دانش و آگاهی های لازم در این مورد علاوه بر تأمین نیازهای شخصی و تأمین بازارهای داخلی می توان آن را به بازار های خارجی هم صادر کرد که در این صورت می توان به کارآفرینی و اشتغالزایی پرداخت. پرورش ماهی در قفس همانند هر شغل دیگری برای اجرا و راه اندازی به سرمایه اولیه نیاز دارد.

سرمایه لازم برای پرورش ماهی در قفس به فاکتور های مختلفی چون؛ هزینه های مربوط به احداث کارگاه، خرید وسایل حمل و نقل، خرید وسایل اداری و آزمایشگاهی، نصب و راه اندازی تجهیزات و هزینه های مربوط به تعمیر و نگه داری آن ها، هزینه های مربوط به ابعاد و تعداد قفس ها و تعداد ماهی های قابل پرورش، نوع و جیره غذایی مورد نیاز برای پرورش ماهی، استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک برای تغذیه ماهی ها، نوع ماهی قابل پرورش، هزینه های مربوط به نیروی انسانی و حقوق کارکنان، تأمین بچه ماهی، مکمل های لازم برای رشد ماهی ها و... بستگی دارد. به خاطر نرخ تورم و نوسانات ارزی به طور دقیق نمی توان سرمایه لازم برای پرورش ماهی در قفس را بیان کرد. شما می توانید برای تخمین دقیق سرمایه لازم برای پرورش ماهی به سایت شرکت ایرانپاش www.iranpash.ir مراجعه کنید. این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده قفس های پرورش ماهی در سطح کشور و با داشتن کارشناسان متخصص و مجرب اطلاعات لازم را در این مورد در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

سود پرورش ماهی در قفس

پرورش ماهی در قفس همانطور که گفته شد یک صنعت مدرنی است که به منابع انرژی کم و برای پشتیبانی به زمین با وسعت ناچیز نیاز دارد چرا که این قفس ها اکثراً در دل دریا اجرا می شوند. برای سود بردن و سرپا نگه داشتن در این حرفه به تلاش، مدیریت و برنامه ریزی صحیح، از بین بردن ابهامات و مشکلات احتمالی نیاز است. با توجه به نیاز بازار داخلی و خارجی از طریق پرورش ماهی در قفس می توانیم به سود بالایی دست پیدا کنیم چرا که مصرف سرانه کشور ایران یک سوم مصرف کل جهان می باشد این نشان می دهد که تقاضا برای مصرف داخلی بسیار زیاد است. همچنین برخی از کشور های همسایه چون؛ عراق، عربستان، قطر و عمان در تولید و پرورش ماهی عملکرد ضعیفی دارند با بازاریابی و تبلیغات می توان بازار کشور های عربی را به دست گرفت. طبق بررسی های صورت گرفته میزان سود دهی پرورش ماهی در قفس 110 درصد می باشد. برای مثال، با سرمایه گذاری اولیه 16 میلیارد تومانی با یک مجموعه 500 تنی در مدت زمان کوتاهی می توان 35 میلیارد تومان سود برداشت کرد. بنابراین در این صنعت بازگشت سرمایه اولیه در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می گیرد.

 

 

سود پرورش ماهی در قفس

 

معایب پرورش ماهی در قفس

در قسمت های قبلی مقاله، در مورد ویژگی ها و برجستگی های پرورش ماهی در قفس صحبت کردیم حال در این قسمت به برخی از معایب آن خواهیم پرداخت. مسائل حقوقی یکی از معایب و مشکلاتی است که دارندگان و متقاضیان پرورش ماهی در قفس را به چالش می کشد. قوانین مربوط به دریاها، محیط زیست و کسب مجوزهای لازم برای راه اندازی و اجرای آن از جمله این موارد می باشد. از معایب دیگر آن می توان به شرایط جوی ناپایدار دریا، نمک دریا، تغییرات دمای دریا چون گرما و سرما و تأثیرات آن بر رشد و سلامت ماهی ها اشاره کرد. نکته مهم بعدی در مورد تغذیه ماهی ها می باشد به خاطر صید بی رویه، صید های غیر قانونی، افزایش جمعیت، آلودگی دریا به خاطر پسماند های کارخانه جات، موجب شده که مهم ترین منابع طبیعی دریا از جمله آبزیان کاهش پیدا کند. استفاده از غذاهای مصنوعی پرهزینه بوده و جای تغذیه طبیعی را نمی دهد. سرعت انتقال بیماری در دریا بالاست به همین دلیل در صورت وجود بیماری در یک ماهی و انتقال آن به ماهی های دیگر ممکن است ضرر های مالی هنگفتی را به صاحبان آن ایجاد کند.

 

پرورش ماهی در قفس دریای خزر

کسانی که در شهر های اطراف نوار ساحلی دریای خزر زندگی می کنند از طریق صید ماهی کسب معاش می کنند. صید های غیر قانونی، آلودگی های محیطی و افزایش تعداد قایق های موتوری دغدغه هایی را برای کاهش تعداد گونه های مختلف آبزیان ایجاد کرده است. راه اندازی قفس های دریایی برای پرورش ماهی، یکی از راه های حفظ محیط زیست، دست یابی به تولید پایدار و افزایش درآمد ساحل نشینانی است که معیشت آن ها متکی به وجود آبزیان در دریا خزر می باشد. در سال های اخیر پرورش ماهی به این روش، در دریای خزر گسترش یافته و امکان اشتغال صدها نفر را فراهم کرده است.

 

تسهیلات پرورش ماهی در قفس

پرورش ماهی در دریا با استفاده از تورهای متصل به هم و محصور در سایز و ابعاد مختلف، در نقاط مشخصی از دریا با در نظر گرفتن ملاحضات حقوقی، اجتماعی و اقتصادی به منظور جلوگیری از کاهش ذخایر دریایی، توجه کشور های مختلف را به خود جلب کرده است. روشی بدون آلودگی زیست محیطی، بدون نیاز به آب شیرین و پرورش ماهی در محیط کاملاً طبیعی با ارزش غذایی زیاد و ارگانیک، باعث شده است به منظور رواج یافتن و کمک به اقتصاد کشور همچنین اشتغال زایی، تسهیلاتی برای آن اندیشیده شود. بانک کشاورزی در پی استراتژی های جدید وزارت جهاد کشاورزی به منظور بهره وری بیشتر از این روش، تسهیلاتی برای طرح های پرورش ماهی در قفس بدون داشتن محدودیت و سقف در نظر گرفته است.

 

 

تسهیلات پرورش ماهی در قفس

 

جمع بندی

افزایش جمعیت و ضرورت دست یابی به منابع غذایی بیشتر از جمله چالش های سال های اخیر می باشد. آلودگی های زیست محیطی، صید های بی رویه به منظور کسب درآمد و تأمین نیازهای بازار داخلی، باعث کاهش منابع دریایی چون آبزیان شده است. یکی از روش های نوین و بسیار کارآمد در پرورش ماهی استفاده از قفس های دریایی می باشد چرا که در این روش، ماهی ها در شرایط طبیعی رشد کرده و جیره غذایی خود را از دریا تأمین می کنند. در شرایط کنونی کشور، که به خاطر کاهش بارندگی ها با کمبود منابع آب شیرین روبه رو است گزینه بسیار مناسب می باشد. استفاده از منابع آبی به جای زمین، سرعت و سهولت اجرای آن، نیاز به سرمایه اولیه پایین، داشتن سود آوری بالا، کم بودن بیماری در آب دریا، پرورش در محیط طبیعی از ویژگی های بارز استفاده از این روش می باشد. شرکت ایرانپاش مفتخر است با استفاده از لوله ها، براکت و شناورهای پلی اتیلن، به تولید قفس های پرورش ماهی پرداخته است. برای کسب اطلاعات بیبشتر در این زمینه به سایت شرکت www.iranpash.ir مراجعه نمایید.

0 نظرات

ثبت نظر