• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

انواع پلی اتیلن به همراه کابرد های هر نوع پی اتیلن

بررسی کردن انواع پلی اتیلن در ادامه این مطلب صورت گرفته است تا بتوانید هم با این ماده و هم با انواع و اقسامی که دارد، بیشتر آشنا شوید. در نظر داشته باشید که هر کدام از مدل های پلی اتیلن می توانند یک کاربرد خاص داشته باشند و در یک زمینه به خصوص استفاده شوند. شرکت ایرانپاش تولیدکننده محصولات پلی اتیلن است. انواع مخزن پلی اتیلن ، تجهیزات صنعتی و تجهیزات کشاورزی ، وان ها ، خانه های پیش ساخته ، تجهیزات شیلاتی دریایی و... از جنس پلی اتیلن توسط این شرکت ساخته میشوند.

 

ماهیت ماده پلی اتیلن چیست؟

پیش از بررسی کردن انواع مختلف پلی اتیلن ها بهتر است ابتدا ماهیت این ماده را تشخیص دهیم. ماهیت پلی اتیلن می تواند تعیین کند که در چه موارد و چه جایگاه هایی از آن استفاده می شود. پلی اتیلن در واقع به نوعی رزین مصنوعی گفته می شود که هم سبک بوده و هم به شکل چند منظوره می توان از آن استفاده کرد. ماده پلی اتیلن را از فرایند پلیمریزاسیون یک ماده دیگر به نام اتیلن می سازند. به دلیل استفاده شدن از پلی اتیلن در صنایع و حوزه های مختلف، نام پرکاربردترین پلاستیک دنیا را به آن بخشیده اند.

 

پلی اتیلن چیست

 

نحوه تشکیل پلی اتیلن ها

اگر بخواهیم به زبان و بیان ساده نحوه تشکیل شدن پلی اتیلن ها را توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که این مواد از ترکیب شدن چند ماده به وجود می آیند. دو ماده اصلی گاز طبیعی و نفت خام در اینجا نیز اهمیت بسیار ویژه ای دارند. گاز طبیعی تبدیل به اتان شده و نفت خام نیز نفتا یا همان گازوئیل را به وجود می آورد. این دو ماده در نهایت با هم ترکیب می شوند و اتیلن را می سازند.

پس از فرایند پلیمر سازی اتیلن، مشاهده می کنید که در 5 شاخه اصلی ما دارای پلی اتیلن می شویم. همین موضوع به قدری اهمیت دارد که باعث می شود پلی اتیلن ها در بخش ها و شاخه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند و به شکل های گوناگونی نیز به بهره برداری برسند.

  • پلی اتیلن سبک یا شاخه ای
  • پلی اتیلن متوسط یا نیمه سنگین
  • پلی اتیلن خطی یا سنگین
  • پلی اتیلن خطی با چگالی خطی
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا

این 5 مدل از پلی اتیلن ها می توانند به صورت جزئی تر به 7 دسته تقسیم بندی شوند. هر کدام از این دسته بندی ها را باید به صورت جداگانه بررسی کنیم تا متوجه شویم که هر کدام از آن ها چه ویژگی هایی داشته و چه کارایی هایی می توانند داشته باشند.

 

انواع پلی اتیلن ها

پلی اتیلن ها کاربردهای مختلف و گوناگونی دارند. همین موضوع نیز باعث می شود تا این مواد بتوانند کاربردهای متفاوتی را داشته باشند و در موارد گوناگونی به مصرف برسند. در ادامه در مورد هر کدام از این مدل های پلی اتیلنی، اطلاعات کاملی را درج کرده و بیان نموده ایم.

 

انواع پلی اتیلن

 

پلی اتیلن UHMWPE

این مدل دارای وزن مولکولی بسیار بالایی است و از نوع پلی اتیلن های خطی زنجیره ای بسیار طولانی می باشد. ویژگی های دیگری که این پلی اتیلن ها به جز وزن مولکولی بالا دارند، می تواند شامل موارد زیر شود.

مقاوم بودن نسبت به ضربه و ساییدگی، بالا بودن مقدار سختی و شکست فشاری بالا نیز از جمله دیگر ویژگی های پلی اتیلن هایی با وزن مولکولی بسیار بالا است. این مدل از پلیمرها نمی توانند به راحتی فرایند پذیر باشند. به همین خاطر نیز از قطعات بزرگ آن ها در زمین های اسکیت یخی و یا در جلیقه های ضد گلوله استفاده می کنند.

 

پلی اتیلن HDPE

مدل دوم که پلی اتیلن هایی با دانسیته بسیار بالا هستند می توانند از پلی اتیلن های شاخه ای سخت تر باشند. نوع این مواد پلی اتیلن خطی می باشد و دارای میزان استحکام کششی بالایی نیز هستند. اما یک نکته مهم نیز در این بین وجود دارد. نحوه و پروسه ساخت پلی اتیلن های شاخه ای بسیار ساده تر از خطی می باشد. برای طی کردن فرایند پلیمر سازی این مورد، لازم است که فشار و دماهای نسبتا پایینی را به وجود بیاورید و سپس از اکسید کننده های قوی و مشخصی برای آن استفاده کنید. این ماده دارای خواص مکانیکی بسیار مشخصی نیز می باشد. خواص مکانیکی این ماده به شکلی است که سبب می شود کاربردهای بزرگ تری نظیر ورقه های مناسب برای ساخت مخزن ها، عایق کاری های ستون ها و همچنین جوش های حرارتی و... داشته باشند.

 

پلی اتیلن XLPE یا  PEX

مدل سوم با نام پلی اتیلن های PEX شناخته می شود. این مدل از پلیمرها در واقع دارای اتصالات عرضی هستند که با ایجاد کردن پیوندهای عرضی در ساختارهای پلیمری آن ها، می توانید آن ها را شکل دهید. یکی از نکات مهم آن است که گرماسخت بوده و با انجام پروسه پلیمر سازی بر روی آن ها، می توانید چگالی های آن ها را نیز افزایش دهید.

هر قدر دما بیشتر بالا رود، میزان خواص این مدل از پلیمرها نیز بیشتر می شود، میزان جریان پذیری آن ها کاهش پیدا می کند و همچنین میزان مقاومت شیمیایی آن ها نیز بیشتر خواهد شد. از جمله پر کاربردترین مصارف مربوط به این مدل از پلی اتیلن در لوله کشی هایی است که برای آب آشامیدنی استفاده می شود.

این مدل از لوله ها را انبساط داده و سپس آن ها را بر روی اتصالات فلزی قرار می دهند. با گذشت زمان، لوله به حالت اولیه خود برگشته و به این صورت می تواند یک اتصال دائمی را به وجود بیاورد. البته علاوه بر لوله کشی های آب آشامیدنی، می توانید از این پلیمرها برای عایق بندی کردن کابل های الکتریکی با ولتاژهای بالا یا متوسط و همچنین لوله های آب گرم و قطعاتی که قالب گیری شده اند نیز استفاده کنید.

 

پلی اتیلن MDPE

این مدل از پلی اتیلن با نام پلیمرهای متوسط نیز شناخته می شود. مقاومت ضربه ای خوبی برای این پلی اتیلن ها وجود دارد و مقاومت های تنشی و کرنشی در آن ها بسیار مناسب می باشد. میزان مقاومت های شیمی این پلیمرها نیز بسیار بالا بوده و معمولا در لوله های گاز و انواع اتصالات آن ها، انواع بسته بندی ها، کیسه های حمل مواد مختلف و درب بطری های پلاستیکی از این مدل از مواد استفاده می کنند.

 

پلی اتیلن LLDPE

مدل بعدی نیز با نام پلیمرهای سبک خطی شناخته می شود. معمولا برای ساخت کیسه های فریزری از این پلی اتیلن ها استفاده می کنند.

 

پلی اتیلن LDPE

این مدل از پلی اتیلن ها دارای دانسیته پایینی هستند و مولکول ها برای آن که این ساختار را به وجود بیاورند، به صورت تصادفی به هم می چسبند و نظم و ترتیب خاصی ندارند. استفاده از رادیکال های آزاد و همچنین دما و فشار بالا برای تولید کردن این مدل از پلی اتیلن ها می تواند اهمیت زیادی داشته باشد و لازم باشد. از جمله مهم ترین ویژگی هایی که در مورد این نوع از پلی اتیلن ها می توانیم بیان کنیم، می توانیم به سختی، مقاومت فشاری، انعطاف پذیری، شفافیت و روشنی و انبساط پذیری اشاره کنیم.

از جمله مهم ترین کاربردهایی که این مدل از پلی اتیلن دارد، می تواند مربوط به بسته بندی های مواد غذایی و یا لوله کشی ها شود. در برابر بسیاری از اسیدها مقاوم است. اتصال دادن بخش های مختلف این پلی اتیلن ها را می توان با استفاده از فرایند جوش ذوبی انجام داد. به همین دلیل است که اگر بخواهید با این مدل از پلیمرها کار لوله کشی را انجام دهید، هزینه های کمتری را پرداخت خواهید کرد.

 

پلی اتیلن VLDPE

این مدل از پلی اتیلن ها بسیار سبک بوده و دارای ساختار خطی نیز می باشند. نحوه تولید این مدل از پلی اتیلن ها کمی سخت تر بوده و دارای چند مرحله مختلف می باشد. معمولا میزان استفاده از کاتالیست های متالوسنی در این مدل از پلی اتیلن ها بسیار بالا می باشد. تولید کردن انواع شلنگ ها و لوله ها، کیسه های یخ، انواع مواد غذایی یخ زده، بسته بندی های مواد غذایی و همچنین اصلاح کننده های ضربه ای را می توانیم با این مدل از پلی اتیلن ها داشته باشد. البته برای تولید کردن ضربه گیرها، این مدل از پلیمرها را با دیگر پلیمرها ترکیب می کنند و سپس از ترکیب حاصل استفاده می نمایند.

 

کلام پایانی

بررسی کردن انواع پلی اتیلن می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. برای آن که بتوانید این موضوع را به خوبی بررسی کنید، باید بدانید که هر کدام از این مدل ها می توانند در یک حوزه خاص استفاده شوند. به طور مثال نوع شفاف و سبک ماده پلی اتیلن برای بسته بندی غذاها و نوع سنگین تر آن برای ظروف پلاستیکی استفاده می شود. در هر صورت این ماده می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. اما یک نکته در تمامی این کاربردها مشترک است. در صورتی که کارگاه و یا کارخانه تولیدی مواد رزینی و پلاستیکی دارید، حتما سعی کنید تا ماده اولیه پلی اتیلن را از کارخانه های تولیدی تهیه کنید که از بابت کیفیت کار آن ها مطمئن هستید.

 

0 نظرات

ثبت نظر