• ارومیه کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، شرکت ایران‌پاش

خواص پلی اتیلن

پلی اتیلن پرمصرف ترین پلیمر در دنیا از دسته ترموپلاستیک ها و متعلق به خانواده پلی اولفین هاست و نمایان گر بزرگترین گروه از ضایعات پلاستیکی می باشد.این پلیمر کاربرد فروانی در صنعت بسته بندی دارد.برای مثال کیسه ها و دبه ها, بطری های شیر, قاشقهای پلاستیکی در آشپزخانه را می توان نام برد.خواص پلی اتیلن به طور گسترده ای به درجه شاخه ای بودن زنجیر آن بستگی دارد. شرکت ایرانپاش تولیدکننده محصولات پلی اتیلن است. انواع مخزن پلی اتیلن ، تجهیزات صنعتی و تجهیزات کشاورزی ، وان ها ، خانه های پیش ساخته ، تجهیزات شیلاتی دریایی و... از جنس پلی اتیلن توسط این شرکت ساخته میشوند.

 

 

خواص پلی اتیلن

 

لوله های پلی اتیلن

 

 HDPE دارای استحکام کششی بیشتری نسبت به انواع دیگر لوله های پلی اتیلنی است و در ساخت این نوع لوله  از دو نوع  پلی اتیلن به نامهای PE80 و PE 100 استفاده می شود.بالاتر رفتن عدد نشان دهنده بهبود بیشتر کیفیت محصولات تولیدی میباشد . بر این اساس است که در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی  برای جایگزینی PE100 به جای PE80 صورت گرفته است. 

 

 

خواص پلی اتیلن

 

تفاوت انواع پلی اتیلن 

 

تفاوت پلی اتیلن هادر درجه شاخه ای شدن جرم مولکولی و توزیع آن است.HDPE پلی اتیلن دانسیته بالا معروف است.دارای مقاومت به ضربه وبلورینگی بالایی می باشد.از نظر شیمیایی یک ساختار شیمیایی یکسان.
LDPE نوع خطی پلی اتیلن است از نظر شیمیایی یک ساختار شیمیایی یکسان با HDPE دارد. LDPE دارای شاخه جانبی بیشتری می باشد و همین موجب انعطاف پذیری بیشتر شده است.( LLDPE) و ULDPE با افزودن مونومرهایی مانند ۱-بوتن و ۱-اکتن به LDPEخطی تهیه میشوند که این امر باعث افزایش زنجیر شاخه ای کوتاه به پلیمر شده و شاخه های بلند را محدود میکند.خطی بودن زنجیر باعث خاصیت کشسانی و شاخه ای بودن آن باعث سفتی است ?که خواص بهتری نسبت به LDPE میدهد.

ما در مقاله " پلی اتیلن چیست " توضیح دقیقی در مورد پلی اتیلن داده ایم. این مقاله را مطالعه کنید.


ULDPE نیز مانند LLDPE است ولی با کومونومرهایی با طول بلند تر تولید میگردد که در نهایتا منجر به چگالی کمتر و کریستالیتی کمتر میشود. این خواص سبب میشود تا ULDPE به طور چشم گیری در دمای کم خواص ضربه ای مناسب و انعطاف پذیری داشته باشد.گریدهای دیگر از HDPE نیز وجود دارد که HDPE با وزن مولکولی بالا نامیده میشود(HMWHDPE)( 000?500 ~Mn) و هم چنین گریدهای HDPE با وزن مولکولی بسیار بالا (UHMWHDPE) ( 000?000?5~Mn)این مواد در ساخت استخوانهای ران استفاده می گردند.

 

 

 

خواص پلی اتیلن ها

 

پلی اتیلن یکی از مهم‌ترین پلیمرها است که در بسیاری از صنایع به کار می‌رود. پلی اتیلن به دو دسته LDPE (پلی اتیلن با چگالی پایین) و HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) تقسیم می‌شود. در ادامه به معرفی خواص پلی اتیلن پرداخته می‌شود:

۱. انعطاف پذیری: پلی اتیلن از جمله پلیمرهایی است که بسیار انعطاف پذیری دارد. این خاصیت آن را برای استفاده در صنایعی مانند بسته بندی و ساخت لوله‌های فشار قابل استفاده می‌کند.

۲. مقاومت در برابر شوک: پلی اتیلن به دلیل اینکه یک پلیمر با مقاومت بالا به شوک است، برای تولید محصولاتی مانند قطعات داخلی خودرو، اسباب بازی‌های کودکان و سایر محصولاتی که نیاز به مقاومت در برابر شوک دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. مقاومت در برابر حرارت: پلی اتیلن بسیار مقاوم در برابر حرارت است و می‌تواند دمای بالایی را تحمل کند. این خاصیت آن را برای استفاده در صنایعی مانند ساخت قطعات خودرو، لوازم آشپزخانه و سایر محصولاتی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت دارند، مناسب می‌سازد.

۴. مقاومت در برابر شیمیایی‌ها: پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر شیمیایی‌ها دارد و می‌تواند در برابر اسیدها، قلیاها و سایر مواد شیمیایی مقاومت کند. به همین دلیل، پلی اتیلن برای تولید محصولاتی مانند ظروف آشپزخانه، لوازم بهداشتی و سایر محصولاتی که نیاز به مقاومت در برابر شیمیایی‌ها دارند، استفاده می‌شود.

۵. خواص الکتریکی: پلی اتیلن دارای خواص الکتریکی خوبی است و می‌تواند در برابر جریان الکتریکی مقاومت کند. به همین دلیل، پلی اتیلن برای تولید محصولاتی مانند کابل‌های برق، لوازم الکتریکی و سایر محصولاتی که نیاز به خواص الکتریکی دارند، استفاده می‌شود.

در کل، پلی اتیلن به دلیل ویژگی های مثبتی که دارد، در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

 
 

0 نظرات

ثبت نظر